Шепетівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
№ 6
Науково-методичний журнал «Методична трибуна»
від 22.01.2013 р.
Гурток виразного читання – шлях до розвитку
творчих здібностей школярів через мистецтво слова
Керівник гуртка виразного читання
О. В. Бернадська
Як керівник гуртка
виразного читання вважаю, що у сучасних умовах гуманізації та демократизації,
індивідуалізації та диференціації навчального процесу актуально звучать цінні
дидактичні заповіді В. Сухомлинського: «Немає абстрактного учня...
Мистецтво й майстерність навчання і виховання полягає в тому, щоб, розкривши
сили і можливості кожної дитини, дати її радість успіху у розумовій праці. А це
значить, що в навчанні має бути індивідуалізація – і у змісті розумової праці,
і в характері завдань, і в часі». Дитина народжується не з готовими
здібностями, а тільки з їх задатками. Тому, якщо в певний час існують
відповідні умови для розвитку цих задатків, розвиває їх швидко, невимушено,
успішно. Такі діти в подальшому житті стають радісними, щасливими людьми,
приносять користь собі і суспільству в цілому.
Коли йдеться про суть
терміна «виразне читання», кожен тлумачить його відповідно до своєї професійної
діяльності, рівня освіти, ерудованості тощо. Але об’єднуючим ланцюгом усіх
визначень є те, що виконавець прозового або поетичного твору емоційно впливає
на розум і душу слухачів, доносить до аудиторії думки автора, приєднуючи до
авторського бачення власне. Можна, безумовно, прочитати твір невиразно,
безбарвно, і тоді доречним буде вислів Р. Гарріса: «Дитина, яка гортає книгу
без малюнків, – це абсолютно те саме, що слухач перед людиною, яка здатна
тільки до слововиверження». Найкращий твір можна спотворити внаслідок подібного
виконання, тоді, мабуть, у слухачів не виникне бажання читати художню
літературу взагалі, а тим більше, спробувати самим виразно прочитати той чи
інший твір публічно.
Тому метою шкільного
гуртка виразного читання є:
- удосконалити вміння
виразно читати українською мовою, в міру швидко, правильно, свідомо, виразно;
- забезпечити активне
засвоєння української лексики, розвиток усного зв’язного мовлення;
- удосконалити володіння
мовним апаратом, уміння правильно користуватися мовою і мовленням;
- розвивати творчу
фантазію, художні здібності;
- навчати дітей розуміти
і переживати зміст літературного твору, образного значення слова, уміння його
творчо використовувати не лише на сцені, а й у побуті;
- виробляти перші уміння
акторського виконання певної ролі у власному чи чужому сценарії.
На заняттях вихованці
знайомляться з поняттями про логічний наголос,паузу та її види, темпи мовлення,
логічну мелодію. Вчаться відтворювати відчуття музичності поетичної мови та
мовних звуків,уміння живописати інтонацією (технічно грамотно, логічно правильно,
емоційно насичено відтворювати ідейний зміст прочитаного).
Завдання гуртка –
виявлення та розкриття природних творчих здібностей гуртківців через мистецтво
слова, виховання якостей, вмінь і навиків необхідних для художнього читання,
теоретична і практична підготовка активних учасників масових заходів.
Заняття в гуртку
розвивають інтерес до творчої діяльності, дають загальні відомості про основи
ораторського мистецтва, виразного читання, виконавської культури. Розвивають
уяву, спостережливість, будуються на основі детального аналізу літературних
творів, творчого засвоєння змісту.
Виразне художнє читання
розвиває художній смак у гуртківців, голос, поширює його діапазон, тембр,
привчає розумно володіти апаратом дихання, виправляє вади вимови і прищеплює
навики розумної і вільної мови, викликає благородне почуття насолоди у
виконавця і сприяє духовному єднанню людей.
Процес декламації долучає
гуртківця до творчої праці, яку прийнято називати трудом душі, яка розвиває
емоційну сферу, поліпшує й вдосконалює культуру його почуттів, культуру мови,
сприяє збагаченню словникового запасу, удосконаленню техніки мовлення.
При виборі творів
враховуються індивідуальні особливості і інтереси гуртківців – схильність до
гумору, поезії. В групі займаються діти віком від 8 до 17 років.
Учні гуртка художнього
читання беруть активну участь у масових заходах загальноосвітньої школи № 6.
Гадаю, що заняття в гуртку допомагають формувати емоційно-духовний світ
школярів.
Немає коментарів:
Дописати коментар