Мета:
навчальна
- ознайомити учнів з особливостями сполучника як службової частини мови;
- формувати вміння визначати та розпізнавати сполучники в реченнях;
- дати поняття про сполучники сурядності та підрядності;
- сприяти збагаченню словникового запасу учнів;
- привчити учнів до самостійності в досягненні знань;
- застосовувати відповідні правила, аргументовано доводити свій вибір та самостійно оволодівати певними знаннями;
- формувати компетентності:
- комунікативну
- соціальну
- інформаційно-пізнавальну
- самоосвіти та саморозвитку
- здоров’язберігаючу
розвивати:
- пам’ять,
- логічне мислення,
- спостережливість,
- уміння застосовувати набуті знання, синтезувати та аналізувати;
- пізнавальну активність,
- самостійність та логічність мислення,
- уміння узагальнювати.
- виховувати почуття любові й поваги до народної культури й творчості; культуру усного та писемного мовлення.
учні повинні знати:
- визначення сполучника:
- розряди за значениям, за роллю в мові:(сурядні та підрядні);
- за будовою та їх вживанням.
- розпізнавати сполучники в реченнях;
- правильно застосовувати відповідні правила;
- використовувати їх у власному мовленні;
- правильно ставити розділові знаки в реченнях зі сполучниками;
- обґрунтовувати вибір сполучників;
- працювати з додатковою літературою, підручником.
- різницю між сполучниками та іншими частинами мови.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, таблиці, мультимедіа, картки із завданнями.
Епіграф:
Чоловік розуму вчиться цілий вік
Народна мудрість
Хід уроку
І. Орієнтація, мотивація діяльності.Привітання вчителя(вітається з учнями, перевіряє їх готовність до уроку.)
Завдання учням
1) Відгадайте загадку.
Я важливий, що й казати.
Можу вміло пов’язати
Однорідні члени чинно
Й складних речень теж частини.
А, але, і , що, немов.
Скрізь впишусь я досить влучно,
Називаюсь я…
ІІ. Цілепокладання.
- Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
Як ви вважаєте, про що йтиметься сьогодні на уроці.
А тепер спробуйте визначити мету нашого уроку. Що необхідно зробити для того, щоб її досягти? Думку свою обґрунтуйте.
- Визначення очікуваних результатів.
– Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
- Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Цілереалізація.
- Актуалізація й корекція опорних знань.
Завдання №1. Індивідуальне домашнє випереджаюче завдання. Творча робота.
Написати казку про сполучник і.
Бесіда:
- Що таке морфологія?
- Які є частини мови?
- Сполучник – це яка частина мови?
- Чому належить до службових частин мови?
- Чи має лексичне значення?
- Чи виконує синтаксичну роль?
- Сполучник – це змінна чи незмінна частина мови?
- На яку роль сполучника в реченні вказує його назва?
- Чи можна обійтися без сполучника при побудові речень? Що він може сполучати?
Ледачий двічі робить, а скупий двічі платить
Зима без літа, як літо без хліба(Нар. творчість).
Таблиця – опора
- Сприйняття й первинне усвідомлення навчального матеріалу, осмислення зв’язків і співвідношень в об’єктах вивчення.
Розглянемо, якими ж бувають сполучники за роллю в мові, за будовою, за способом уживання в реченні. Сьогодні працюємо в групах, тому кожна група отримує завдання, працюватимите з теоретичним матеріалом, який подано у ваших підручниках і таблицях-опорах.
- Дослідження-узагальнення(робота з підручником і таблицею)
Виконання завдань у групах.
1 група
Ознайомитись із теоретичним матеріалом, якими ж бувають сполучники за роллю в мові – про сурядні сполучники, їх групи за значенням та заповнити таблицю.(ст.180; таблиця)
2 група
Ознайомитись із теоретичним матеріалом, якими ж бувають сполучники за роллю в мові – про підрядні сполучники, їх групи за значенням та заповнити таблицю.(ст.180; таблиця)
3 група
Ознайомитись із теоретичним матеріалом про види сполучників за будовою та їх вживанням у реченні, заповнити таблицю.(ст.181; таблиця)
Презентація учнівських міні-проектів.
- Фізкультхвилинка
Якщо вони одиничні, учні стоять рівно,
якщо повторювані – присідають, якщо парні – піднімають руки вгору, стають навшпиньки.

Одиничні (неповторювані): а, бо, проте, і.
Повторювані: або – або, чи – чи, ні – ні, не то – не то.
Парні:не тільки…а й ; хоч…але; як…так, коли…то.
- Узагальнення й систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях, наближених до життєвих.
Творче спостереження з елементами аналізу. Учням роздається текст І.Вихованця.
А тепер, спираючись на отримані знання, я пропоную вам текст: «Мова – душа народу». Прочитаємо його, після цього ви повинні відповісти на запитання:
- Що є найбільшою таємницею у світі? А чому?
- Чому, на вашу думку, мова – наш учитель?
Багато є таємниць і світі, і одна з найбільших з-поміж них – мова. Здається, ми знаємо якесь слово, немовби розуміємо його. Проте все, що закладено в ньому упродовж віків, нерідко не можемо повною мірою видобути. Потрібно докласти чимало зусиль, щоб заховане у слові постало перед нами у всій красі, глибині та неповторності.
З раннього дитинства і до глибокої старості людина невіддільно пов’язана з мовою. Це єдине знаряддя, що вивищує людину над світом, робить її нездоланною в пошуках істини. Розпочинається прилучення дитини до краси рідної мови з милих бабусиних казок і материнської колискової пісні. Кожен день дає нам урок пізнання. І завжди і скрізь наш учитель – мова.
Завдання:
- Випишіть сполучники, укажіть, до якої групи за значенням вони належать.
- Назвіть речення, у яких сполучники вживаються для зв’язку однорідних членів речення, а потім речення, де сполучники служать для зв’язку частин складного речення.
- Поясніть правопис виділених слів.
- Висловіть свої власні думки про значення рідної мови в житті кожної людини. Складіть по 1 реченню, використовуючи сполучники.
- Виконання практичних завдань у групах
«Аукціон мудрих думок»
1 група
Завдання: списати прислів’я, вставляючи на місці крапок пропущені сполучники. З’ясувати функцію кожного з них. Пояснити вживання розділових знаків.(Народні погляди на культуру мовлення)
- Від теплого слова, .. крига скресає.
- Слово – не стріла, .. глибше ранить.
- Не говори, що знаєш, … знай, що говориш.
- .. від солодких слів буває гірко.
- Добрим словом мур пробєш, .. лихим .. в двері не ввійдеш. (Народна мудрість)
Завдання: списати прислів’я, вставляючи на місці крапок пропущені сполучники. З’ясувати функцію кожного з них. Пояснити вживання розділових знаків.
(Народні погляди на розум, науку)
- Книга вчить, .. на світі жить.
- Голова без розуму, .. ліхтар без свічки.
- Краще з розумним загубити, .. з дурнем знайти
- Мудрий не все каже, .. знає, а дурень не все знає, .. каже.
- Голова не на те, .. тільки кашкет носить. (Нар. творч.)
Розподільний диктант
Запишіть сполучники, розподіляючи їх за будовою: 1- прості 2 – складні, 3 – складені.
Але, зате, незважаючи на те що, що, проте, і, тому що, чи, щоб, як, якщо, для того щоб, не тільки … а й , так що, нібито ,коли б, та, начебто.
Складіть із ними 3 речення.
Прості | Складні | Складені |
- Завдання з картками
Продовжіть прислів’я, які сполучники вам для цього знадобилися, визначте їх розряд.
- Не їздять довгою дорогою, …
- Скрізь є добре, …
- Треба працювати, …
- Мала бджілка,…
Для довідок: якщо знають ближню; проте вдома найліпше; щоб шматок хліба мати; але й та працює
Картка №2: Подані вислови замінити стійкими словосполученнями з парними сполучниками сурядності ні – ні.
Зразок: розгубитися, не знаючи, що робити – ні в сих, ні в тих.
- Сказав невлад, недоречно
- Дуже переляканий, вражений, здивований
- Безпричинно, безпідставно приставати
- Надзвичайно втомитися
Картка №3:
Переписати речення, вставляючи замість крапок відповідні сполучники. Сполучники сурядності підкреслити однією рискою, сполучники підрядності – двома.Визначити вид і групу.
Коріння навчання гірке, … плід його солодкий.
Не женися за великим, … й мале загубиш
Не все те золото, … блищить
.. працюєш, так … маєш (З нар. творч.)
Довідка: зате, бо, що, як, і.
- Конкурс «Дивись – не помились».
На дошці записані сполучники. По одному з членів команд виходять і підкреслюють зайве слово. Арґументуйте свою відповідь.
- Ні-ні, а, проте, але
- Але, та, що, проте
- Та, немов, бо, проте
- Незважаючи на те що, тому що, мовбито, для того щоб
- Ніби, посеред, якщо, й.
- Коли б, тому що, або-або, після того як
- Якби, поза, тому що, мов
- Через те що, щоб, і, як
- Зате, щоб, також, але
- І, або…або, або, чи-чи
- Або, зате, проте, але
- Тому що, але, як, з-під
1. Теоретичний матеріал вивчити за підручником. Опрацювати §40(ст. 171-181, таблиці)
Відкрийте підручники.
Вправа 394 Переписати, підкреслити сполучники, вказати їх групу – сер. рівень;
Вправа 398 Спишіть текст, вставляючи замість крапок сполучники з довідки. Визначте їх роль у реченнях, види за вживанням і за будовою – достатній;
Високий рівень – написати твір-роздум «Велика сила Сполучника», використовуючи сполучники.
ІV. Рефлексивно-оцінюючий.
1. Підведення підсумків уроку.
2. Рефлексія.
1.Технологія «Мікрофон».
- У чому відчували труднощі, які саме?
- Чого ви навчилися на цьому уроці?
- Чи досягли мети уроку, яку поставили перд собою на початку уроку?(повернемося до мультимедіа).
- Яка форма роботи на уроці сподобалася, а яка ні? Чому?
- Чи задоволені своєю роботою на уроці?(оцінка власної діяльності та взаємооцінка)
- Чи вдалося досягти УСПІХУ?
Немає коментарів:
Дописати коментар